PENAPIS LENSA
PENAPIS LENSA? APA ITU💬
TAHUKAH ANDA APA YANG DIMAKSUDKAN
DENGAN PENAPIS LENSA?
JOM! MARILAH KITA BELAJAR
TENTANG PENAPIS LENSA!
Antara fungsi utama penapis cahaya bukan hanya pembetulan imej ketika merakam, tetapi juga perlindungan lensa kamera yang rapuh dari kerosakan mekanikal yang tidak sengaja: keretakan, keripik, goresan. Ini benar terutamanya jika anda sering menembak di luar, semasa cuaca buruk keadaan, di kalangan orang ramai, di mana anda boleh secara tidak sengaja ditekan, disentuh, dan sebagainya. Tambahan pula, ia adalah lebih mudah dan lebih menguntungkan jika berlaku kerosakan untuk menggantikan muncung kaca pelindung sahaja, dan tidak membeli lensa mahal baru.
................................................................................................................................................................
Lebih baik menggunakan muncung penapis cahaya dan pelindung. jika perlu, mengetahui dengan tepat apa kesan yang anda perlukan pada output. Kita tidak boleh lupa bahawa "lapisan" tambahan di antara lensa dan objek penangkapan itu sendiri mungkin menjejaskan kualiti gambar. Penggunaan huruf muncung atau terlalu kerap muncung pasti akan menjejaskan kontras, menambah pantulan cahaya tambahan atau kesan vignet yang tidak sesuai, menghitamkan imej di sepanjang tepi.Gabungan penapis warna yang tidak betul pada hari yang cerah akan memberikan hasil yang tidak menentu. Oleh itu, seorang jurugambar profesional harus mempunyai idea yang jelas tentang tujuan penapis cahaya tertentu dan memahami semua jenis aksesori berguna ini. Di bawah ini kita pertimbangkan jenis penapis dan bagaimana tidak dapat dikelirukan dalam klasifikasi yang kompleks.
Untuk memulakan, kami perhatikan bahawa terdapat penapis cahaya secara eksklusif untuk kanta - mereka diskrukan ke benang pelekap atau diletakkan di dalam pemegang khas pada lensa (ia dipanggil kompendium). Terdapat juga penapis untuk kamera, yang direka untuk menghasilkan cahaya berdenyut. Mereka dipasang di dalam gunung di tempat kilat dan mudah dipasang dengan band getah biasa. Oleh itu, mengikut jenis pemasangan dan penapis reka bentuk untuk kamera SLR dibahagikan kepada dua jenis.
- Dilipat ke dalam lensa kamera. Ia lebih sukar untuk memilihnya dengan betul, kerana benang lekap mesti sepadan dengan diameter lensanya sendiri. Jika parameter ini tidak sepadan, anda boleh menggunakan cincin penyesuai, yang akan membantu untuk menetapkan penapis dalam kedudukan yang betul.
- Model Overhead. Mereka lebih mudah untuk beroperasi, sesuai untuk sebarang jenis kanta, sama ada Nikon, Canon, dll. Benar, mereka perlu dipegang dengan tangan atau diikat dengan cara yang diperbaiki, contohnya, dengan jalur anjal tipis.
Dengan jenis pelantikan, elemen penapis cahaya berikut dibezakan:
- perlindungan;
- ultraviolet;
- polarisasi;
- inframerah;
- kecerunan;
- neutral;
- dengan kesan tertentu - pembetulan warna atau penukaran, melembutkan atau meningkatkan warna.
Mari kita periksa setiap jenis dengan lebih terperinci.
Penapis cahaya perlindungan
Mungkin penapis jenis yang paling mudah dan paling mudah difahami. Mereka direka untuk melindungi bahagian hadapan kanta dari calar, retak dan kerosakan lain. Mereka juga tidak membiarkan kotoran, habuk, zarah kecil, yang lambat laun menjadi tersumbat di dalam kanta, terutamanya dalam proses menembak di bawah keadaan cuaca yang sukar. Malah, penapis ini memainkan peranan sejenis penutup atau lampiran pada lensa. Penapis perlindungan mudah dicari tanda khas "Pelindung". Mereka boleh dipasang dengan segera apabila membeli kamera atau lensa yang berasingan, mereka tidak akan dikeluarkan kemudian.
Ia penting! Penapis foto pelindung tidak melakukan fungsi pembetulan warna dan tidak berfungsimencerminkan cahaya, kerana oleh dan besar - ini adalah muncung kaca biasa, walaupun sangat tahan lama dan boleh dipercayai.
Penapis cahaya UV
Penapis UV juga boleh digunakan sebagai penapis pelindung, tetapi fungsi utama mereka adalah untuk mengurangkan radiasi sinaran UV yang berlebihan. Biasanya ia tidak dapat dilihat dengan mata manusia, tetapi pada masa yang sama ia diiktiraf dengan sempurna oleh matriks kamera. Matriks mudah merasakan sinar ultraviolet, dan, sebagai peraturan, ia muncul pada imej yang telah selesai dalam bentuk bulu berwarna kehitaman atau kabut cahaya, seperti kesan "kabus". Kesan yang sama terutamanya sering dilihat ketika menembak di lapangan, di kalangan landskap yang luas. Sebagai contoh, di pergunungan atau di laut. Di tempat-tempat sedemikian, objek terletak pada jarak yang jauh dari kamera, dan pada hari yang cerah dan indah, mereka mendapat banyak cahaya matahari. Akibatnya, imej yang dihasilkan memperoleh warna biru atau ternyata sangat berlebihan. Di sini jurugambar sangat diselamatkan oleh penapis UV yang tepat. Mereka membuat langit sedikit lebih gelap, menambah biru dan ketumpatan pada imej, tetapi mereka tidak meningkatkan kontras.Di kedai peralatan fotografi khusus, penapis sedemikian boleh dengan mudah dijumpai oleh ciri penanda "UV".
Memolarisasikan penapis cahaya
Penapis polarisasi dianggap sebagai salah satu yang paling mahal, tetapi pada masa yang sama sangat popular di kalangan jurugambar. Mereka dianggap agak berkesan dan membuat nada dan cahaya pada gambar masa depan yang paling seragam. Penapis ini cukup banyak mengurangkan jumlah cahaya yang dipantulkanyang menyentuh lensa. Akibatnya, silau dari air atau cahaya matahari tidak lagi merosakkan gambar dan tidak mengaburkan subjek. Selain itu, disebabkan oleh penapis polarisasi, kontras yang kuat di antara langit dan medan terasa berkurangan, yang merupakan keuntungan nyata semasa fotografi landskap. Penapis sedemikian dilambangkan oleh pengekodan berikut:
- PL, yang bermaksud penapis polarisasi biasa;
- C-PL, polarizer bulat.
Kelebihan utama penapis polarisasi adalah kerja yang kompeten dengan warna dalam bingkai.Oleh itu, apabila ketepuan warna hilang pada hari cerah yang terang di belakang sinar matahari, penapis menambah warna yang diperlukan dan pada output kita mendapat imej yang seimbang.
Penapis terdiri daripada dua kanta: yang pertama adalah statik, tetap, putaran kedua. Dengan peranti ini, anda boleh dengan mudah menyesuaikan tepu warna, kecerahan dari sorotan, kontras. Selalunya di tepi polarizer terdapat skala atau titik kecil untuk menetapkan sudut yang betul ketika menembak.
Terdapat 2 jenis penapis cahaya polarisasi.
- Linear - penapis ini mempunyai kos yang rendah dan fungsi asas, tetapi tidak mencerminkan cahaya terpolarisasi berbanding pekeliling.
- Penapis pekeliling mereka menyesuaikan autofocusing dan metering, mereka menekan spektrum cahaya yang tidak diperlukan untuk imej.
Penapis polarisasi akan mengubah teduhan langit menjadi lebih mendalam dan lebih biru, akan menjadikan lanskap hijau musim panas kaya, dan warna air laut akan cerah dan tepu. Walau bagaimanapun, hujung ini masih disyorkan. gunakan dengan berhati-hati: kerana ia secara automatik mengurangkan jumlah cahaya yang memasuki kanta, di tempat-tempat dengan pencahayaan yang tidak baik, imej siap akan kabur dan kabur.Di samping itu, jika anda menggunakan penapis secara tidak betul, anda boleh keterlaluan dengan tepu dan intensiti warna, menghasilkan gambaran yang tidak wajar, sering dalam nada "berasid".
Penapis cahaya inframerah
Penapis inframerah sangat khusus. Mereka menyekat keseluruhan spektrum sinar yang kelihatan, hanya meninggalkan bahagian inframerah. Model kamera digital moden juga dapat menangkap bahagian inframerah, jadi penggunaan penapis sedemikian tidak selalu dibenarkan. Dengan lampiran inframerah agak sukar untuk memberi tumpuan kepada objek, oleh itu dalam proses menembak, lebih baik menggunakan tripod dan menembak dengan kelajuan shutter yang sangat lama menggunakan mod manual. Walaupun semua komplikasi yang terlibat, kesan penggunaan penapis agak asli: sebagai contoh, warna landskap musim sejuk menggiatkan, langit nampaknya lebih gelap, beberapa objek secara fancifully mengubah skema warna. Anda boleh menemui penapis di kedai pada standard surat menandakan "IR".
Penapis cahaya kecerunan
Penapis ini dibahagikan kepada dua jenis:
- berputar - buat pemadaman pada separuh imej, manakala kanta boleh berputar;
- biasa - penapis ini dibuat dalam bentuk segi empat dan dipasang pada gunung khas pada lensa kamera.
Nozel kecerunan direka bentuk untuk dibuat pendedahan seragam dalam proses penangkapan landskap. Jadi, bahagian atas bingkai menjadi lebih gelap, lebih ringan - lebih ringan. Akibatnya, anda mendapat imej yang berkualiti dengan terperinci.
Satu alternatif kepada penapis foto ini ialah kesan HDR dalam mod penembak panorama atau editor.
Penapis cahaya neutral
Tujuan utama penapis jenis ini ialah memanjangkan pendedahan bingkai. Walau bagaimanapun, tiada pembetulan warna berlaku. Penapis serupa dalam fungsi untuk cermin mata hitam - mereka menghidupkan kedua-dua cahaya dan bayang-bayang jika perlu. Jika anda menggunakan penapis neutral yang tidak perlu gelap, bayang-bayang pada imej akan kelihatan gagal. Penggunaan penapis neutral adalah wajar apabila perlu mengeluarkan potret seseorang pada siang hari yang berlebihan dan dengan diafragma terbuka. Juga, pemadaman adalah berguna semasa menangkap dalam bingkai permukaan air pada waktu matahari terbenam atau subuh, apabila faktor utama untuk berjaya ialah permainan cahaya matahari.Oleh itu, adalah lebih baik untuk membeli penapis ini jika anda suka menembak pada kelajuan pengatup yang panjang dengan apertur terbuka, dan pencahayaan tidak cukup baik. Menanda penapis - "ND"
Penapis dengan kesan tertentu
Penapis untuk pembetulan atau penukaran warna diperlukan untuk menyampaikan warna imej asal dengan tepat, terutama ketika menembak dalam keadaan pencahayaan yang buruk. Penuras membuat perubahan dalam keseimbangan warna, mengubah suhu imej (dari warna sejuk ke warna panas).
Memilih penapis untuk kanta dengan betul.
Mana-mana penapis cahaya mengubah skema optik dan kadang-kadang memberikan hasil yang paling tidak dapat diramalkan. Dia bukan sahaja boleh membetulkan imej, tetapi juga merosakkan imej yang telah selesai: contohnya, dengan ketara mengurangkan detail, menambah silau tambahan, menyalakan bingkai atau meminimumkan kontras. Oleh itu, sebelum anda membeli muncung tertentu, pastikan ia sesuai dengan parameter lensa anda dan mod pemotretan yang disyorkan. Perhatikan kebolehpercayaan pengeluar dan kualiti kerja dengan cahaya yang dipantulkan. Lagipun, jika anda akan menembak objek dalam keadaan lampu yang kurang baik, maka penapis cahaya dari segmen harga tinggi akan dapat menampung tugas yang timbul.
Harus diingat bahawa apabila memilih peralatan fotografi anda tidak boleh menyimpan banyak, sebaliknya ia pasti akan menjejaskan kualiti.
Sekiranya anda mempunyai peralatan sudut lebar atau luar biasa di dalam senjata peribadi anda, anda harus memberi perhatian penapis cahaya rim. Bingkai tebal terlalu menyumbang kepada kemunculan sudut gelap di dalam bingkai, dengan itu mencipta kesan tidak senonoh vignetting. Sebagai peraturan, penapis profesional mahal mempunyai bingkai nipis yang ringan, oleh itu, memperolehnya, anda lebih cenderung merosakkan gambar masa depan.
1. Penapis Terpolarisasi (Polarizing Filter)
- Filters out polarized light, dramatically reducing reflections, enhancing colours and increasing the contrast.
- Can be used for any type of photography.
- Polarizing filters are typically circular, allowing for easy control of the effect of polarization.
2. Penapis Ultrviolet (UV)
- Protects the front element of a lens from dust, dirt, moisture and potential scratches.
- High-quality UV filters can be permanently mounted on lenses with a minimum impact on image quality.
3. Neutral Density (ND) Filter
- Reduces the amount of light entering the lens, thus decreasing the camera shutter speed.
- Useful for situations where motion blur needs to be created (rivers, waterfalls, moving people) or large apertures must be used with flash to avoid overexposure.
4. Graduated Neutral Density (GND) Filter
- Used in high contrast situations, where the sky is much brighter than the foreground and the horizon is flat.
- These filters are always rectangular (giving the ability to move them in all directions) and are typically used with filter holders.
- Used in high contrast situations, but where the horizon is not necessarily flat.
- The soft edge allows for smoother transitions, making the use of a filterless evident. Soft-edge GND filters are also rectangular and are normally used with filter holders.
- A specialized filter used by landscape photographers when shooting against the sun while it is getting close to the horizon.
- While a regular GND filter gradually transitions from dark to clear towards the centre, a reverse GND filter transition from dark to less dark from the centre to the edge.
5. Color/Warming/Cooling Filter
- Colour correcting filters, also known as cooling and warming, colour conversion, or colour compensating filters, are used to correct and/or enhance the colour of your scene.
- Warming and cooling filters are great for correcting indoor lighting and making your scene look gloomier or sunnier while other coloured filters are great for bringing out certain hues in a scene.
6. Close-Up Filter
7. Special Effects Filter
- Star filters make bright objects look star-like (produce two-, four-, six-, or eight-point stars and light flares)
- Softening/diffusion filters create a “dreamy” look used for portraits,
- Multi-vision filters create multiple copies of a subject
- Infrared filters block infrared and pass visible light
- Bokeh filters have a certain shape cut in the middle of the filter that makes bokeh highlights have the same shape
Berikut adalah video yang menunjukkan cara penapis lensa yang perlu ditahui....
SELAMAT MEMBACA💓
0 comments:
Post a Comment